پیگیری سفارش
بستن پنجره
برای عدم ابتلا به کرونا چه باید کرد؟؟؟
29 مهر ماه 1400

١ ماه دسامبر ٢٠١٩ ميلادي، خوشه اي از موارد عفونت شديد تنفسي در شهر ووهان Wuhan استان هوباي، كشور چين گزارش شد. در ابتدا بر اساس مشاهدات اينگونه به نظر مي رسيد كه برخي از بيماران تاريخچه حضور يا كار در بازار عمده فروش ماهي و غذاهاي دريايي را دارند. بازار مذكور بلافاصله در روز اول ژانويه ٢٠٢٠ تعطيل شد و اقدامات سلامت محيط و گندزدايي در آنجا به طور كامل به انجام رسيد. چند روز بعد پس از رد تشخيص آنفلوانزا فصلي، آنفلوانزا پرندگان، آدنوويروس، كوروناويروس سارس، كوروناويروس مرس و ساير عوامل بيماريزاي ديگر مشخص شد، در ٩ ژانويه ٢٠٢٠ ويروسي به عنوان عامل بيماري در ١٥ نفر از ٥٩ بيمار بستري اعلام شد كه باعث نگراني زيادي شد: يك كوروناويروس جديد كه ٧٠ %قرابت ژنتيكي با سارس دارد و در زيرگونه Sarbecovirus قرار دارد. در حال حاضر اين ويروس را به اختصار 2019-nCoV نام گذاري موقت نموده اند تا اطلاعات بيشتر به دست بيايد. در ١١ ژانويه ٢٠٢٠ اولين مورد فوت ناشي از اين ويروس در چين گزارش گرديد و گزارش موارد مثبت نيز از كشورهاي ديگر مانند تايلند، ژاپن، كره جنوبي و آمريكا تا ٢٠ ژانويه ٢٠٢٠ و انتقال فرد به فرد به كادر درماني نيز شرايط را پيچيده تر نمود.

با وجود تلاش بی نظیر و متعهدانه همکاران ما در وزارت بهداشت ، همانطور که وزیر محترم بهداشت در سخنرانی خویش اشاره کرده اند ، میزان واکسیناسیون کافی نیست و به احتمال وارد موج ششم خواهیم شد.

ولی ما باید چه کارهایی برای حفاظت از خویش و اطرافیانمان انجام بدهیم ؟رعایت به اصطلاح پروتکل ها یا همان موارد توصیه شده توسط وزارت بهداشت از جز ضروری ترین هاست . همین اصول ساده براحتی میتوانند تا مقدار زیادی انتقال بیماری به ما جلوگیری کنند . اما این اصول کدامست :

ه طور مکرر و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون کنید.

• از تجمع و حضور در مکان های شلوغ و پر تردد اجتناب کنید.

• از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای مشکلات تنفسی سرفه، عطسه و... خودداری کنید.

• دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال ترجیحا و یا قسمت باالی آستین بپوشانید.

• فاصله حداقل دو متری را از افراد بیمار رعایت کنید.

• از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

• از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری کنید.

• از خوردن مواد غذایی نیم پز خودداری کنید.

• از تماس با حیوانات اهلی/ وحشی خودداری کنند.

بخاطر داشته باشیم هر آب ریزش بینی و سرفه و ....نشانه کرونا نیست . مگر اینکه فرد در 14 روز گذشته با فرد بیمار یا محیط آلوده و شهرهای آلوده مسافرت داشته باشد و یا در تماس مستقیم با افراد آلوده باشد .

یکی از مکانهایی که میتواند در ساختمانها در انتقال آلودگی نقش مستقیم داشته باشد آسانسورها هستند . پس باید هواکشهای بصورت مرتب روشن باشد و موارد ضد عفونی در آنها رعایت شود و تعداد افرادی که وارد آسانسور میشود کم تر از تعداد ظرقیت باشد.

استفاده از ماسکهای تنفسی نظیر ماسک سه لایه استاندار از موارد بدون تغییر تمامی پروتکلهای درمانیست.

رعایت رژیم و مصرف میوه و سبزی و ...در جهت تقویت سیستم ایمنی از ضروریات است .

و اصلی ترین ستون کار در پیشگیری واکسیناسیون 70 درصد از افراد است.

بیماری در بین افراد جوانتر کمتر رایج و متداول است. بچه ها نیز ممکن است به این بیماری مبتال شوند و شاید حتی شدت بیماری در آنها زیاد باشد، به نظر می رسد شیوع این بیماری در افراد زیر 20 سال خیلی کمتر است. تا بحال هیچ نشانه مشخصی دال بر احتمالا ابتلا زنان باردار به سطح شدید این بیماری گزارش نشده است.

در آخر امید است با واکسیناسیون و رعایت موارد بهداشتی این ویروس و بیماری مهار شود و همه گیری پایان یابد.

تهیه و تدوین : دکتر امیر فلاح نژاد . داروساز

منابع:https://khorasanrazavi.mcls.gov.ir

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده